Hírek

Ahogy arról korábban írtunk már, az Interreg Európa Program online eseményeket, webináriumokat szervez az Európai Unió gazdasági fejlődése és környezeti fenntarthatósága érdekében a Program un. Policy Learning Platform szolgáltatása keretében. Ezeken az eseményeken az adott témakör neves szakértőinek megszólaltatása mellett a Program által támogatott projektek Jó Gyakorlatai is bemutatkoznak.

2024. március 7-én délután került sor „Zöld és társadalmi bevonást elősegítő mobilitás” című Policy Learning Platform eseményre. A webináriumon a Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség is részt vett, mivel a Program első pályázati fordulója keretében, Partner szerepben közreműködik a „PROMOTER” című projekt megvalósításában.

 

Az online esemény világossá tette, hogy a zöld és társadalmi bevonást elősegítő mobilitás elsősorban a vidéki térségekben jelent kézzelfogható előnyöket. Ezekben a térségekben a megfelelő minőségű és gyakoriságú közlekedés iránt jelentős kereslet mutatkozik, és a fontosabb térségi központok elérhetősége több szempontból is alátámasztja ezt. Sok esetben a vidéki közlekedési infrastruktúra színvonala, illetve hiánya már önmagában a jobb, gyorsabb városi elérés ellen hat. Mindezek mellett a vidéki lakosság sok tekintetben hátrányosabb helyzetű, és számos társadalmi szempontból is szegregáltnak tekinthető. Számukra a jó minőségű mobilitási szolgáltatás meghatározó jelentőséggel bír.

 

 

Ami a konkrét Jó Gyakorlatokat illeti, a SMAPE Interreg Europe projekt egyértelművé tette, hogy nem városi térségekben a személyautók megosztásának nagy jelentősége van, több szempontból is. Az ugyanis rugalmas, menetrendtől független közlekedést biztosít, egyúttal tudatos akciótervezés kell hozzá, hogy a vidéki lakosság évről évre egyre jelentősebb mértékben igénybe vehesse. Az akciótervezés mellett a kommunikáció szerepét sem lehet lebecsülni. Vidéken kisebb arányú a járművek tulajdonlása, ezért az önkormányzati flották igénybe vételére is szükség van. Ezen járművek megosztásának szerepe nagyon fontos azért is, mert környezeti szempontból kisebb mértékű emisszióval bír, és pénzügyileg is kedvezőbb, hiszen olcsóbb mobilitás a megosztott mobiliás.  Emellett a hagyományos car sharing-et is népszerűsíteni kell vidéken.

 

 

A Cycling Waterways Interreg Europe projekt a kerékpározás vidéki térségeket összekötő és helyi turizmust élénkítő hatását vizsgálta. Ehhez tapasztalataik szerint fejlettebb kerékpáros infrastruktúrára és a közúti közlekedéshez kapcsolt szakaszokon kisebb sebeséghatárok megállapítására van szükség. Fontos továbbá a tömegközlekedés kiterjesztése (pl. a kerékpárok jobb szállíthatósága vonatkozásában is), és a tömegközlekedés és kerékpáros közlekedés közötti közös pontok jobb kihasználása.

 

A PROMOTER Interreg Europe projekt Vezető Partnere, Livorno Megye Önkormányzata több olaszországi partnerrel együttműködve fejlesztette ki a goodGO alkalmazást (https://www.goodgo.app/). Az applikáció a helyi lakosságot és az oda látogató turistákat egyaránt szolgálja. Alapötlete, hogy ráhordjon a meghatározó tömegközlekedési eszközökre (repülőgép, buszközlekedés, trolibusz, vasút), egyúttal azok hálózati végpontjain elősegítse a konkrét célállomásra való megérkezést alacsonyabb környezeti terhelést biztosító közlekedési megoldásokkal.

 

Az esemény második felében a konkrét igényekre válaszoló közlekedési megoldások (demand response solutions) áttekintésére került sor a Saar-vidék (Németország), Katalónia (Spanyolország) és Koimbra Kerület (Portugália) példáin keresztül. Ezt követte az előadók szakmai vitája a felvetett témákról.

 

 

A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség közreműködése az Interreg Európa Programban az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg.