Az eBussed Interreg Europe projekt német partnere, Hamburg Szabad és Hanza-város 2022. január 20-án online oktatást szervezett. Az esemény célja a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH), a helyi tömegközlekedési vállalat és számos jó gyakorlatának bemutatása volt. Ezek a jó gyakorlatok a következők:
- a töltőinfrastruktúra optimalizálása a rendelkezésre álló helynek megfelelően,
- az e-buszok feltételes átadása, beleértve egy gyakorlati tesztfázist is,
- a személyzet integrálása az innovatív megoldásokhoz,
- az e-buszok bevezetésével kapcsolatos marketing- és kommunikációs tevékenységek,
- változásmenedzsment, valamint a járművezetők és a technikusok tájékoztatása,
- az autóbuszok automatizált előkondicionálása,
- adatvezérelt folyamatok végrehajtása,
- nemzeti e-busz platform,
- strukturált megközelítés az e-buszokra való átálláshoz.
A fenti gyakorlatok részletes leírása megtalálható az eBussed Interreg Europe weboldalának „Jó gyakorlatok” részében (link: https://www.interregeurope.eu/ebussed/good-practices/). A találkozó 18 résztvevője a projekt partnerségét és regionális/nemzeti érdekelt feleit képviselte.
A találkozó során Nina Zeun, a VHH e-mobilitási projektmérnöke bemutatta a hamburgi elektromos buszközlekedés esetét, idézve a fent felsorolt jó gyakorlatokat.
A VHH Észak-Németország mobilitási szolgáltatója. A közelmúltban Hamburgban és agglomerációjában 155 vonalon, 676 busszal (jelenleg 60 elektromos busszal, és további 28 busszal, amelyeket 2022 februárjában helyeznek üzembe) közlekedik. Évente 106 millió utas utazik a vonalaikon, a VHH alkalmazottainak száma pedig 2.105, fő. A COVID világjárvány jelentős hatással volt szolgáltatásaik hatékonyságára, a tömegközlekedés utasszámának csökkenésével. Ugyanakkor 2030-ra a Hamburg és agglomerációjának tömegközlekedési szolgáltatásában olyan változásokat becsülnek, amelyek több e-busz forgalomba állítását teszik szükségessé (a becslések szerint a flotta ekkor mintegy 700 buszból áll majd, többségében e-buszokkal (kb. 65%) és a dízelbuszok jelenlétével). A VHH 2019-től kizárólag e- buszokat vásárol, 2024-től pedig a dízelbuszok (amelyek átlagos élettartama 15 év) fokozatosan kikerülnek az üzemeltetésből és a flottából. Amennyiben a hamburgi agglomeráció számára nyújtott tömegközlekedési szolgáltatásokat vesszük figyelembe, 2030-ban további 300-400 busz (tehát összesen több mint 1000 busz) lesz forgalomban.
Zeun asszony előadásában bemutatta a hamburgi e-közlekedés történetét és az e-buszok üzembe helyezéséhez vezető főbb lépéseket. Az első elektromos buszokat 2014-ben helyezték üzembe, töltésüket depótöltés biztosítja, a vonalak mentén pedig néhány helyen a tömegközlekedési vállalat (PTO) alkalmi töltést alkalmaz (áramszedőkkel). A naponta közlekedő e-közlekedő buszok számát gondosan meg kell tervezni, figyelembe véve a vonalak utasainak számát, az e-közlekedő buszok akkumulátorainak kapacitását és az egyes vonalak hosszát. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy a városon belüli leghosszabb vonal 16 km hosszú.
A hamburgi e-buszflotta Rampini midi e-buszokból, Mercedes, MAN és Irizar szóló buszokból, valamint Mercedes, MAN és Volvo csuklós buszokból áll. Az e-buszflotta fejlesztésével összhangban a VHH-nál a töltőinfrastruktúra szükséges beruházásai is megvalósultak. Az új, zöld depó 62 helyszínen, 150 kW kapacitású töltőkkel, kábelek segítségével lassú és gyors töltést biztosít a forgalomban lévő összes e-busz típus számára.
A rendezvényen külön szekciót szenteltek a VHH-nál alkalmazott intelligens közlekedési rendszernek. Az energia- és információáramlást egyaránt bemutatták, back-end és front-end szempontból. Az online oktatóülés lehetőséget biztosított a hallgatóság számára a kérdések felvetésére és észrevételeik megosztására. Az alábbiakban rövid kivonatot készítünk a legérdekesebb felvetett kérdésekről:
- az e-urbusz flották üzemeltetése részben ugyanazokkal a nehézségekkel és technikai problémákkal szembesül, mint a dízel flottáké (például az ajtók nyitásának-zárásának problémái), miközben olyan egyedi problémák is felmerülnek, mint például az akkumulátorok károsodása,
- Németországon belül a különböző PTO-k gyakran kommunikálnak és együttműködnek egymással az e-buszflotta üzemeltetése során felmerülő problémák/problémák megvitatása és megoldása érdekében. A német PTO-k állami vállalatok, és nincs közöttük rivalizálás. A nemzetközivé válás szempontjából ezeknek a PTO-knak nehézséget okoz a holland vagy dán PTO-kkal való együttműködés, főként a nyelvtudás hiánya miatt (például nem megfelelő szintű angol nyelvtudás);
- az adatok felhasználása és tulajdonjoga tekintetében az e-buszok gyártói gyakran nem osztják meg az összes információt a közútkezelő szervezetekkel, és ez az e-buszflotta üzemeltetésének hosszabb tanulási időszakát eredményezi. A probléma gyakran akkor merül fel, amikor a közútkezelő alvállalkozója hozzáfér az e-buszflotta üzemeltetése során keletkezett adatokhoz és információkhoz, és ezeket saját céljaira is felhasználja. Ezért részletes szabályozásra van szükség az adatok és információk felhasználása terén ezen a speciális területen.
A kérdések és válaszok szekciót követően a szervezők megosztották a hallgatósággal, hogy 2022 májusában – amennyiben a COVID helyzete ezt lehetővé teszi – az eBussed partnerei és az érdekeltek fizikailag is találkoznak Hamburgban a projekt 1. szakaszának zárórendezvényén.
A projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.