A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ) partnerként vesz részt a eBussed Interreg Europe nemzetközi együttműködési projektben, amely elősegíti az európai régiók átállását az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitásra és a hatékonyabb tömegközlekedésre. Jelen cikkünkkel betekintést nyújtunk az elektromos buszokat vezető sofőrök képzésébe a paksi példán keresztül. A cikk Véhman-Kósa Rita, Paksi Közlekedési Kft. projekt koordinátor közreműködésével készült el.
A Paksi Közlekedési Kft. autóbuszvezetőinek képzése (Paksi Közlekedési Kft.) 2020 decemberében, a szolgáltatás megkezdése előtt, a 10 darab Solaris Urbino autóbusz átadásával egy időben zajlott Pakson. A képzést magyar nyelven a Solaris Bus & Coach S.A. magyarországi képviselete, a Prim-Vol Trade Kft. tartotta. Az elektromos buszok közbeszerzéséhez hasonlóan a buszvezetői képzés is európai uniós támogatásból került finanszírozásra (projekt száma: IKOP-3.2.0-15-2016-00020, projekt címe: IKOP-3.2.0-15-2016-00020: Paks város közösségi közlekedésének fejlesztése”).
Az autóbuszok adásvételi szerződése magában foglalta az autóbuszvezetők oktatását. A képzés során a gépkocsivezetők egy 10 órás elméleti ismereti oktatásban, majd gyakorlati képzésben is részesültek.
Az elméleti képzés tematikája az alábbi volt:
- az elektromos autóbusz felépítése, működése,
- gépkocsivezető munkahelye,
- az autóbusz kezelése,
- biztonság,
- vészhelyzeti eljárásmód,
- biztonságos és gazdaságos járművezetés,
- az autóbusz töltése.
Az elméleti képzés során kollégáink megismerkedtek a járművekkel, megtanulták a különböző kezelőszervek elhelyezkedését, és pontos működését, és az azokhoz kapcsolódó vészhelyzeti protokollokat.
A képzésen külön hangsúlyt kapott az autóbusz elektromos rendszerének, azon belül is a nagyfeszültségű rendszernek a felépítése, az akkumulátorok elhelyezkedése, és ezek hatása a jármű futására.
Gyakorlati vagy vezetési képzés
Az elméleti oktatást követően a gépkocsivezetők több napos vezetéstechnikai tréningben részesültek, mikor is megtanulhatták, miként kell a járműveket gazdaságosan üzemeltetni, hogyan működik a generátor üzemmód. A képzést Budapesten, a Budapesti Közlekedési Központ elektromos buszaival szervezték meg.
E-buszvezetők toborzása Paks Város Önkormányzatánál
Az autóbuszvezetők felvételénél nem volt feltétel az elektromos buszokkal való tapasztalat megléte. Ám tekintve, hogy a Protheus Holding Zrt.-től vettünk át nyolc buszsofőrt, akik korábban már kaptak ilyen jellegű képzést, a szolgáltatás indulásáig felvett buszsofőrök majdnem fele rendelkezett kifejezetten elektromos buszokra vonatkozó ismeretekkel. Felvételkor elsősorban az autóbuszvezetői tapasztalat/ehhez szükséges végzettségek megléte volt a mérvadó.
A projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.