A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ) 2021. szeptember 16-án részt vett az eBussed Interreg Europe projekt holland partnerei által szervezett online „interregionális tanulási rendezvényen”. Az eBussed projekt célja a hagyományos buszokon alapuló tömegközlekedésről az e-busz flottákra történő áttérés, valamint a partner régiók közötti tapasztalatcsere előmozdítása az elektromos buszokkal összefüggő fejlesztések különböző szakaszaiban. A mostani esemény témája az elektromos buszok beszerzésére és pályáztatására fókuszált.
A találkozót Marc Maartens moderátor, holland mobilitási tanácsadó és Jasper Hoogeland, a „Mobiliteit province of Utrecht” egyik vállalatvezetője nyitotta meg köszöntőjével. A holland partnerek egy rövid , „a Fenntartható utazásról az elektromos busszal Utrechtben” videó lejátszásával vezették fel az esemény első blokkját, amely a közbeszerzés témájával foglalkozott. Ezt követően a témán belül két kérdéskörben hallhattunk előadásokat.
Az első prezentáció az elektromos buszokkal történő tömegközlekedés értékláncainak bemutatásáról szólt, az eBussed projekt minden egyes régiójának áttekintésével. Ezt a szakterületet Marjoke de Boer, Utrechti Alkalmazott Tudományok Egyetemének docense ismertette. A következőkben pedig három európai tömegközlekedési vállalat előadását hallhattuk a saját régiójukban a pályázati eljárással kapcsolatos tapasztalataikról, a COVID-19 jelenlegi hatásairól, továbbá az e-buszok használata kiterjesztésének következő lépéseiről. Az előadók a következők voltak:
- Emiliano Cipriani, a CTT Nord tömegközlekedési vállalat vezetője Livornóban, Olaszországban,
- Kiss Balázs, a Paksi Közlekedési Kft. külső szakértője, Pakson, Magyarországon,
- Quinten Passchier, a Qbuzz piacfejlesztési igazgatója Utrechtben, Hollandiában.
A kávészünet elteltével kezdetét vette az esemény második egysége, amely a finanszírozásra és költségekre összpontosított az eBussed projekten belül. Ebben a modulban az utrechti és amszterdami régióból érkező előadók hozzászólásai kapták a fő szerepet az e-busz flották üzemeltetésének üzleti szempontjairól, a teljes tulajdonlási költségről, valamint e flották finanszírozási lehetőségeiről. Előadásokat hallhattunk két szakembertől:
- Pieter Tanja, fenntartható mobilitási vezetői tanácsadó, Hollandia,
- Gerard Hellburg, programmenedzser, Tiszta és fenntartható közlekedés Amszterdam régiója, Hollandia.
Az első és a második szekció prezentációit követően a résztvevők a kérdések és válaszok szekcióban vettek részt. Itt az előadások anyagán túlmenően olyan konkrét kérdésekre is választ kaphatott a hallgatóság, mint például mutatkozik-e szándék a régi buszakkumulátorok újrafelhasználására egy elektromos tároló rendszerben az áramellátás stabilizálása érdekében. Hasonlóképpen arra a dilemmára is, amikor a buszokat teljeskörű szervízszolgáltatással vásárolták, vagy ezt a karbantartást egy külön cég biztosítja. De olyan kérdések is felmerültek, mint a légkondicionálás jelentette kihívások megoldása az e-buszok utasterében.
Az eBussed projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.