Az Európa Bizottság február 23-26 között tartotta EU ipari hét (EU industry week) című eseményét, Ügynöskégünk az eBussed Interreg Europe projekt (eBussed) magyar partnereként vett részt rajta. A rendezvény középpontjában a 2030-as kibocsátás-csökkentési célok eléréséhez szükséges lehetőségek és a világjárvány által eredményezett új növekedési megoldások álltak.
Forrás: https://www.euindustrydays.eu/pages/highlights
A meghívott előadók megvitatták többek között az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, megfizethető energia ipari átalakítását, a körforgásos közbeszerzést és a regionális együttműködést a klímasemleges Európa érdekében. Az említett témák szorosan kapcsolódnak az eBussed projekthez, amely támogatja az alacsony szén-dioxid kibocsátású mobilitást és megkönnyíti a megújuló energiákon alapuló villamosenergia-termelés integrációját a tömegközlekedésben.
A megújuló energia piacának évente 15-20%-kal kell növekednie, hogy elérje a 2030-ra kitűzött megújuló energia célokat, ideértve az alternatív tiszta energiatechnológiákat. Számos megoldást is említettek a vendégelőadók úgy, mint napenergia, szélenergia-ipar. Lehetséges megoldásként a hidrogén is jelentős szerepet kaphat a kibocsátás csökkentésében. A hidrogén gyúlékony, de nem káros az egészségre és a világegyetem leggyakoribb eleme. A vállalatoknak érdemes többet befektetnie a zöld dihidrogénbe (H2), amely tiszta dihidrogén is egyben és az ára is versenyképes lesz 2030-ig az elektrolízis költségeinek csökkenése miatt.
Forrás: http://goldimodi.com/galeria/
Másik oldalról közelítve, az elmúlt évtizedekben több hidrogén hajtású járművet is bemutattak. Manapság buszgyártók és üzemeltetők szeretnék ezt a fajta meghajtást választani. A lengyel Solaris buszgyártó már 2019-ben gyártott hidrogéncellás autóbuszt, ami az Urbino Hydrogen 12 nevet kapta. A megjelenéskor mindjárt 12 hidrogénbuszra kaptak megrendelést Bolzano városától. A Flixbus, személyszállítási szolgáltatást nyújtó cég hidrogén meghajtású buszok használatát tervezi Európa szerte, amelyek nagy távolságokon kedvezőbbek, mint a hagyományos buszok. A legfrissebb hírek szerint a magyar Goldi Mobility Kft. fogja bemutatni az első európai 18 méter hosszú hidrogén meghatású csuklós buszt, a GOLDiON H18-at. A cég magyar szakértői a gyártás minden fázisában aktívan részt vettek és a világ legnagyobb hidrogén technológiában jártas gyártóival kötöttek szerződést. Az említett hidrogén meghajtású busz mellett e-buszok és e-távolsági buszok is elérhetőek lesznek a piacon 2021 áprilisától. A cég elsősorban Magyarország tömegközlekedési szükségleteit szeretné kielégíteni, ezt fogja követni a külföldi megrendelések teljesítése.
A szeminárium alatt összegyűjtött tapasztalatok és a témához tartozó aktuális hírek alapján elmondható, hogy a hidrogén a következő évtizedek kulcsfontosságú erőforrása lehet a megfelelő feltételek megteremtésével és helye van a közlekedésben, mint alternatív meghajtásnak.
A projekt az Interreg Európa Programon belül az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában valósul meg.