Az eBussed Interreg Europe projekt megvalósításában a DDRIÜ Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség Nonprofit Kft. (DDRIÜ) projektpartnerként működik közre. Az eBussed célja az elektromos buszok üzembe állításának támogatása és az alacsony szén-dioxid kibocsátású tömegközlekedés elterjedésének elősegítése.
A projekt tartalmaz egy részletes helyzetértékelést (Status quo report), amelynek része egy, a partnerek által elvégzett felmérés a működő buszokról. A finn Turku University of Applied Science által összeállított kérdőívek 5 különböző csoportot vonnak be az elégedettségi mérésbe:
- e-buszok karbantartásában résztvevő személyek,
- buszsofőrök, akik már vezettek e-buszokat,
- buszsofőrök, akik még nem vezettek e-buszokat,
- utasok, akik már utaztak e-buszon,
- utasok, akik még nem utaztak e-buszon.
Magyarországon 254 válaszadó töltötte ki a kérdőíveket: 13 technikus; 42 buszsofőr, akik már vezettek e-buszokat; 65 buszsofőr, akik még nem vezettek e-buszokat; és 134 utas.
Forrás: http://www.tukebusz.hu/index.php
A DDRIÜ az elért eredményeket a Tüke Busz Zrt.-vel, a pécsi közlekedési vállalattal való szoros együttműködésnek köszönheti, akik továbbították a felméréseket munkavállalóik felé és népszerűsítették az utasokat célzó kérdőíveket a lakosság számára.
A kitöltött kérdőívek értékelése alapján az alábbi megállapításokat összegezhetjük:
A karbantartók sok év tapasztalattal rendelkeznek és többségében elégedettek az e-buszok kezeléséhez biztosított képzéssel. A belső kommunikáció és együttműködés rendkívül jó a vállalatnál, az információcsere hatékonyan zajlik a személyzeti dolgozók és a járművezetők között. Az alkalmazottak megfelelő útmutatást kaptak az új elektromos buszok használatához, elegendő tudással rendelkeznek a buszok szakszerű karbantartásához. A buszgyártóval való együttműködés nem minden esetben könnyű, jellemzően a karbantartó személyzet jobban fogadja a felmerült problémákra kapott konkrét válaszokat, mint a gyártó által kiküldött általános információkat, mint például a szoftverfrissítés.
A buszsofőrök,akik már vezettek e-buszokat hosszú távú tapasztalattal rendelkeznek, 74%-uk legalább 10 éve tölti be ezt a pozíciót. Ennek ellenére legtöbbjük mindössze néhány hónapja használja az e-buszokat (2020 augusztustól működnek Pécsett), ez az időszak a dieselről az e-buszra való átállás kihívásainak kezeléséről szól. A sofőrök elégedettek az új járművek paramétereivel és a biztosított belső tréninggel. Fejlesztési pontként kiemelték, hogy a töltési folyamatot optimalizálni kell és a gazdaságos vezetéstechnika segíthetne a töltések közötti periódusok hosszának növelésében.
A sofőrök,akik még nem vezettek e-buszokat, támogatják azok beszerzését, mivel egyértelműen látják az előnyeit a szennyező anyag kibocsátás és a zajszint csökkenésében. A kérdőívet kitöltők közül néhányan félnek a dieselről elektromos buszra váltástól, de a megfelelő képzés megoldást jelenthet erre a problémára.
Az utasok,akik már utaztak e-buszon elégedettek az e-buszok tulajdonságaival, mint például az alacsonyabb zajszint, a kisebb rázkódás, a kényelmes ülések, a zéró szennyezőanyag kibocsátás. A média jól informálja a lakosokat, így számítottak a pécsi tömegközlekedésben bekövetkező változásokra. Néhány utas tapasztalt technikai problémát utazása során, azonban a kérdőív nem terjedt ki e kérdéskör technikai részleteire. A beérkezett válaszok alapján az utasok, akik még nem utaztak e-buszon a buszokat már használó társaikhoz hasonlóan szintén pozitív véleménnyel vannak a járművek tulajdonságairól.
Összegezve az eddigi tapasztalatokat, a legtöbb felmérésben résztvevő elégedett az elektromos buszokkal, jó kezdeményezésnek tartják és várják a folytatást.
Az eBussed projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.